نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 دانشیار گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

2 کارشناس‌ارشد فیزیولوژی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

3 استاد گروه فیزیولوژی ورزش، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر مقایسۀ اثر یک دوره تمرین ورزشی هوازی با دو حجم متفاوت بر برخی فاکتور­های خطر بیماری­های قلبی-عروقی در دختران کم­توان ذهنی بود. 24 دختر کم­توان ذهنی به‌­صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند: 1. تمرین هوازی سه بار در هفته به مدت 45 دقیقه؛ 2. تمرین هوازی چهار بار در هفته به مدت 40 دقیقه؛ 3. کنترل. گروه­های تجربی تمرینات هوازی شامل 10 دقیقه گرم کردن، 30 دقیقه راه رفتن، دویدن و بازی­های آزاد و 5 دقیقه سرد کردن را به مدت هشت هفته با شدت 75-65 درصد ضربان قلب ذخیره انجام دادند. داده­ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه در سطح 05/0 > α تحلیل شد. نتایج نشان داد بین سه گروه در شاخص­های نیمرخ­های لیپیدی، ضربان قلب و برخی از متغیرهای ترکیب بدن (درصد چربی، BMI و WC) تفاوت معنا­داری وجود ندارد (05/0 < P). دختران کم‌توان ذهنی برای بهبود استقامت قلبی- عروقی می­توانند از حجم تمرینی چهار بار در هفته به مدت 40 دقیقه استفاده کنند و برای کاهش WHR از حجم تمرینی سه بار در هفته به مدت 45 دقیقه بهره ببرند. در مورد شاخص­های وزن و VO2max می­توان از هر دو حجم تمرینی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effect of an Aerobic Exercise Program with Two Different Volumes on Some Risk Factors of Cardiovascular Diseases in Mentally Retarded Girls

نویسندگان [English]

  • Amirhosein Haghighi 1
  • Nasrin Gelardi 2
  • Mohammad Reza Hamedinia 3

1 Associate Professor of Exercise Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

2 MSc of Exercise Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran

3 Professor of Exercise Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Hakim Sabzevari University, Sabzevar, Iran.

چکیده [English]

The aim of this study was to compare the effect of an aerobic exercise program with two different volumes on some risk factors of cardiovascular diseases in mentally retarded girls. 24 mentally retarded girls were randomly assigned to three groups: 1) aerobic exercise, 3 sessions per week for 45 minutes, 2) aerobic exercise, 4 sessions per week for 40 minutes, and 3) control. The experimental groups performed aerobic exercises including 10 minutes of warm-up, 30 minutes of walking, running and free games, and 5 minutes of cooling for 8 weeks with the intensity of 65-75% heart rate reserve. Data were analyzed using one-way ANOVA (α<0.05). Results indicated that no significant differences among the three groups in lipid profiles, heart rate, and some body composition variables (fat percentage, BMI, WC) (P>0.05). To improve their cardiovascular endurance, mentally retarded girls can perform 4 sessions a week for 40 minutes, and to decrease WHR, they can apply 3 sessions a week for 45 minutes. Both volumes can be used for weight and VO2max.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aerobic exercise
  • exercise volume
  • mental retardation
  • risk factors
  1.  

    1. ترتیبیان، بختیار؛ خورشیدی، مهدی. (1385). "برآورد شاخص­های فیزیولوژیک در ورزش".انتشارات طبیب. تهران، چاپ اول، ص 112.
    2. خواجوی، مریم. (1389). "تأثیر دوازده هفته تمرین هوازی بر لیپیدهای سرم، توان هوازی و ترکیب بدن در دختران کم‌توان ذهنی غیرورزشکار". پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد. مشهد:دانشگاه فردوسی.
    3. رابرگز، رابرت آ؛ رابرتز، اسکات. (2000). "اصول بنیادی فیزیولوژی ورزشی". ترجمۀ گایینی، عباسعلی و دبیدی روشن، ولی­الله. انتشارات سمت. چاپ اول 1384. ص 392-337.
    4. رجبی، حمید؛ گایینی، عباسعلی. (1383). "آمادگی جسمانی". انتشارات سمت تهران. چاپ دوم. صص 300-270.
    5. ساعی منش، صمد. (1382). "ورزش و تربیت بدنی در کودکان با نیازهای ویژه". مجلۀ تعلیم و تربیت استثنائی، صص 86-73، 56-54.
    6. نصرآبادی، شهناز. (1392). "تأثیر یک دورۀ تمرین ترکیبی منتخب بر فاکتورهای آمادگی جسمانی و قلبی- تنفسی دختران کم‌توان ذهنی". پایان‌نامۀ کارشناسی‌ارشد. دانشگاه حکیم سبزواری.

     

    1. Angulo-Barroso, R., Burghardt, A., Lloyd, M., Ulrich, D. (2008). “Physical activity in infants with Down syndrome receiving a treadmill intervention”.Infant Behavior & Development., Vol. 31, No.2, PP: 255–269.
    2. Blair, S.N., Kohl, H.W.,  Barlow, C.E., Paffenbarger, J.R., Gibbons, L.W., Macera ,C.A. (1995). “Changes in physical fitness and all-cause mortality: a prospective study of healthy and unhealthy men”. JAMA., Vol.273, No.14, PP:1093–1098.
    3. Calders, P., Deforche, B., Verscheld, S., Bouckaert, J., Chevalier, F., Bassle, E., Tanghe, A, et al. (2008). ”Predictors of 6-minute walk test and 12 minute walk/run test in obese children and adolescents”. Eur J Pediatr., Vol. 167, No. 5, PP: 563-568.
    4. Calders, P., Elmahgoub, S., Roman, M.T., Vandenbroeck, C., Dewandele, I., Rombaut, L., Vandevelde, A, et al. (2011). “Effect of combined exercise training on physical and metabolic fitness in adults with intellectual disability: a controlled trial”. Clinical Rehabilitation., Vol. 25, No. 25, PP:1097- 1108.
    5. Chanias, A. K., Reid, G., Hoover, M. L. (1998). “Exercise effects on health-related physical fitness of individuals with an intellectual disability: a meta-analysis”. Adapted Physical Activity., No.15, PP: 119–40.
    6. Draheim, C.C., McCubbin, J.A., Williams, D.P. (2002). “Differences in cardiovascular disease risk between non-diabetic adults with Down syndrome and mental retardation”. Am J Ment Retard., Vol. 107, No. 3, PP: 201–211.
    7. Elmahgoub, S.M., Calders, P., Lambers, S., Stegen, S., Van Laethem, C., Cambier, D. (2011). “The effect of combined exercise training in adolescents who are overweight or obese with intellectual disability: the role of training frequency”. J Strength Cond Res., Vol.25, No.8, PP: 2274-2282.
    8. Elmahgoub, S.M., Lambers, S., Stegen, S., Van Laethem, C., Cambier, D., Calders, P. (2009).” The influence of combined exercise training on indices of obesity, physical fitness and lipid profile in overweight and obese adolescents with mental retardation”. Eur J Pediatr.,Vol.168, No.11, PP: 1327-33
    9. Gonzalez-Aguero, A., Ara, I., Moreno, L.A., Vicente-Rodriguez, G., Casajus, J.A. (2011). “Fat and lean masses in youths with down syndrome: gender differences”.Res Dev Disabil., Vol.32, No.5, PP:1685-93. 
    10. Gonzalez-Aguero, A., Vicente-Rodriguez, G., Gomez-Cabello, A., Ara, I., Moreno, L.A., Casajus, J.A. (2011). “A combined training intervention programme increases lean mass in youths with down syndrome”. Res Dev Disabil.,Vol. 32, No.6, PP: 2383-2388.
    11. Ilker, Y., Nevin, E., Ferman, K., Bulent, A., Erdal, Z., Zafer, C. (2009). “The effects of water exercises and swimming on physical fitness of children with mental retardation”. Journalof Human Kinetics volume., Vol. 21, PP: 105‐111
    12. Kodama, S., Tanaka, S., Saito, K., Shu, M., Sone, Y., Onitake, F, et al. (2007). “Effect of aerobic exercise training on serum levels of high-density lipoprotein choldesterol”. A meta-analysis. Arch Intern Med., Vol.167, No. 10, PP: 999-1008.
    13. Kraus, W.E., Houmard, J.A., Duscha, B.D., Knetzqer, K.J., Warton, M.B., Bales, C.V., et al. (2002).” Effects of the amount and intensity of exercise on plasma lipoproteins”. N Engl J  Med., Vol. 347, No. 19, PP:1483-92.
    14. Lewis, C., Fragala-Pinkham, M. (2005). “Effects of aerobic conditioning and strength training on a child with Down Syndrome: A Case Study”. Pediatric Physical Therapy., Vol. 17, No. 1, PP: 30- 36.
    15. Mendonca, G.V., Pereira F.D. (2009). “Influence of long-term exercise training on submaximal and peak aerobic capacity and locomotor economy in adult males with Down's syndrome”.Med Sci Monit., Vol. 15, No. 2, PP: 33-39.
    16. Mendonca, G.V., Pereira, F.D., Fernhall, B. (2011). “Effects of combined aerobic and resistance exercise training in adults with and without Down syndrome”. Abs. Arch Phys Med Rehabil., Vol. 91, No. 1, PP: 37-45.
    17. Miller, A.L., Fernhall, B., Burkett, L.N. (1993). “Effects of aerobic training in adolescents with Down syndrome”. Med Sci Sports Exerc., Vol. 25, No. 2, PP:270–274.
    18. Nicklas, B.J., Wang, X., You, T., Lyles, M.F., Demons, J., Easter, L, et al. (2009). “Effect of exercise intensity on abdominal fat loss during calorie restriction in overweight and obese postmenopausal women”. Am J Clin Nutr., Vol. 89, No. 4, PP: 1043-1052.
    19. Nieuwland, W., Berkhuysen, M.A., Van Veldhuisen, D.J., Brugemann, J., Landsman, Van Sonderen, E., Lie, K.I. (2000). “Differential effects of high-frequency versus low-frequency exercise training in rehabilitation of patients with coronary artery disease”. J Am Coll Cardiol., Vol. 36, No. 1, PP: 202-7.
    20. Ordóiez-Munoz, F.J., Rosety-Rodríguez, M., Rosety-Rodríguez, J.M., Rosety-Plaza, M. (2005). “Anthropometrical measurements as predictor of serum lipid profile in adolescents with Down syndrome”. Rev Invest Clin., Vol. 57, No. 5, PP: 691–694.
    21. Ordonez, F. J., Rosety, M., Rosety-Rodriguez, M. (2006).” Influence of 12-week exercise training on fat mass percentage in adolescents with Down syndrome”. Med Sci Monit., Vol. 12, No. 10, PP: 416-419.
    22.  Ozmen, T., Ryildirim, N.U., Yuktasir, B., Beets, M.W. (2007). “Effects of school-based cardiovasculare-fitness training in children with mental retardation”. Pediatr Exerc Sci., Vol. 19, No. 2, PP:171-8.
    23. Pedersen, B.K., Saltin, B. (2006). “Evidence for prescribing exercise as therapy in chronic disease”. Scand J Med Sci Sports., Vol. 16, No. 11, PP: 3–63.
    24. Perkins, G.M., Owen, A., Kearney, E.M., Swaine, I.L. (2009). “Biomarkers of cradiovscular disease risk in 65-40-year-old men performing recommended levels of physical activity, compared with sedentary men”. Br J Sports.Med., Vol. 43, No. 2, PP:136- 141.
    25. Pitetti, K.H., Yarmer, D.A., Fernhall, B. (2001). “Cardiovascular fitness and body composition of youth with and without mental retardation”. Adapt Physl Educ Q., Vol. 18, No. 2, PP: 127‐141.
    26. Pollock, M.L., Gaesser, G.A., Btcher, I.D., Despres, J.P., Dishman, R.K., Franklin, B.A., Garber, C.E. (1998). “The recommended quantity and quality of exercise for developing and maintaining cardiorespiratory and muscular fitness and flexibility in healthy adults”. Med Sci Sport Exerc., Vol. 30, No. 6, PP: 975- 991.
    27. Rosety-Rodriguez, M. (2006). “Physical activity may promote health status of individuals with down syndrome”. Its Key Role In Obesity., Vol. 15, No. 2, PP: 71-67.
    28. Savucu, Y. (2010). “Influence of 12-week training on aerobic capacity  and respiratory functions of adolescents with down syndrome”. World Applied Sciences Journal., Vol. 11, No. 10, PP: 1292-1296.
    29. Shin I.S, Park E.Y. (2012). “Meta-analsis of the effect of exercise programs for individuals with intellectual disability”. Res Dev Disabil., Vol. 33, No. 6, PP:1937-47.
    30. Tarik, O., Necmiye, U.Y., Bekir, Y., Michael, W. (2007). “Effect of school based cardiovasculare-fitness training in children with mental retardation”. Pediatrict Exercise Science., Vol. 19, No. 2, PP: 171-178.
    31. Varela, A.M., Sardinha, L.B., Pitetti K.H. (2001). “Effects of an aerobic rowing training regimen in young adults with Down syndrome”. Am J MentRetard., Vol. 106, No. 2, PP:135–144.

    13.  Ebbeling, C.B., Pawlak, D.B., Ludwig, D.S. (2002). “Childhood obesity: public-health crisis, common sense cure”. Lancet., Vol.360, No. 13, PP:473-82.