نوع مقاله : مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I

نویسندگان

1 گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 استاد دانشگاه مازندران

3 گروه بیومکانیک ورزشی و رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی

10.22059/jsb.2024.378681.1635

چکیده

مقدمه:. هدف این پژوهش، بررسی 16 هفته تمرین مبتنی بر سن بر قابلیت‌های جسمانی و عملکردی ویژه با استفاده از آزمون اختصاصی بود.

روش پژوهش: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی میدانی بود. 18 کشتی‌گیر آزادکار پسر در دو گروه سنی 12-13 سال و 15-16 سال، 16 هفته تمرین اختصاصی سن محور را اجرا کردند. قبل و پس از دوره تمرینی، قدرت ایزومتریک قدرت عضلات پشت و پا، توان بالاتنه و عملکرد آزمودنی‌ها طی آزمون عملکردی ویژه کشتی (SWPT) در دو زمان دو دقیقه‌ای مورد ارزیابی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل یافته‌ها با استفاده از آزمون من‌ویتنی و ویلکاکسون و سطح معنی‌داری P<0.05 با نرم‌افزار آماریSPSS نسخه 24 انجام شد.

یافته‌ها: مقایسه‌ آزمون‌های SWPT در پی 16 هفته تمرین نشان داد که تنها در ایستگاه توان بی‌هوازی بهبود معنی‌داری مشاهده شد. آزمودنی‌های نوجوان در زمان اول آزمون SWPT 41.92درصد (P=0.003) و در زمان دوم 23.89 درصد (P=0.003) افزایش در توان را پس از 16 هفته تمرین نشان دادند. برای کودکان در زمان اول 75.38 درصدی و در زمان دوم 284.13 درصدی افزایش مشاهده شد. نتایج آزمون جداگانه پرتاب توپ نیز افزایش 15.79 درصدی و 27.68 درصدی به ترتیب در گروه نوجوانان و کودکان را به دنبال داشت. در میزان قدرت ایزومتریک در هر دو گروه تغییری ایجاد نشد.

نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد اثربخشی تمرینات سن‌محور در رده‌های سنی قبل از بلوغ، مستلزم دوره‌های تمرینی در بازه‌های زمانی طولانی‌تر مبتنی بر ویژگی‌های نموی و تمرکز بر تمریناتی با اولویت هماهنگی‌های عصبی عضلانی و الگوی‌های حرکتی و تکنیکی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating the Performance Profile of Immature Male Freestyle Wrestlers Following a 16-Week Age-Specific Training Program Using a Battery of Wrestling Performance Tests

نویسندگان [English]

  • Forogh neyestani 1
  • shadmehr Mirdar 2
  • Seied Esmaeel Hosein Nejad 3

1 Department of Exercise Physiology, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

2 Professor of Exercise Physiology

3 Department of Motor Behavior and Sport Biomechanics, Faculty of Sports Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran

چکیده [English]

Introduction: Maturity is one of the main confounding variables in evaluating the physical, physiological and functional characteristics of immature wrestlers. The aim of this research was to investigate 16 weeks of age-based training on the physical and functional abilities of immature male freestyle wrestlers using a specific test.

Methods: The present study was a semi-experimental field study. Eighteen male freestyle wrestlers, divided into two age groups (12-13 years and 15-16 years), participated in a 16-week age-specific training program. Before and after the training period, isometric strength of the back and leg muscles, upper body power, and performance of the subjects during a specific wrestling performance test (SWPT) conducted over two 2-minute rounds were evaluated. The findings were analyzed using the Mann-Whitney and Wilcoxon tests, with a significance level of P<0.05, using SPSS software version 24.

Results: Comparison of SWPT scores revealed significant differences only in the sled pull station. Adolescents showed improvements in power output by 41.92% in the first half (P=0.003) and 23.89% in the second half (P=0.003). Children demonstrated improvements of 75.38% in the first half (P=0.043) and 284.13% in the second half (P=0.043). Additionally, the medicine ball throw test outside the SWPT showed improvements of 15.79% (P=0.036) and 27.68% (P=0.028) in both groups. No significant changes were observed in isometric strength.



Conclusion: It appears that the effectiveness of age-specific training in pre-pubescent age groups requires longer training periods based on developmental characteristics, with a focus on exercises that prioritize neuromuscular coordination and movement and technical patterns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • SWPT
  • Puberty
  • Child
  • Adolescent
  • Age-Specific Training