TY - JOUR ID - 61940 TI - مقایسۀ میزان تمرکز توجه و BDNF ناشی از اعمال تمرین استقامتی در دختران و پسران غیرورزشکار JO - نشریه علوم زیستی ورزشی JA - JSB LA - fa SN - 2008-9325 AU - شهبازی, مهدی AU - صمدی, علی AU - نعمتی, زهرا AU - شایان نوش آبادی, ابوالفضل AD - دانشیار رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه شاهد، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 143 EP - 155 KW - آزمون استروپ KW - تمرکز توجه KW - تمرین استقامتی KW - دانشجوی غیرورزشکار KW - BDNF DO - 10.22059/jsb.2017.61940 N2 -   از مغز (BDNF) دانشجویان دختر و پسر غیرورزشکار و همچنین بررسی ارتباط بین تغییرات این دو عامل بود. بدین منظور، 30 دانشجوی غیرورزشکار (میانگین سنی 6/1±1/24 سال)، براساس پیش‌آزمون استروپ در چهار گروه پسران، دختران، پسران کنترل و دختران کنترل، توزیع شدند، و پس از نمونه­گیری خونی، تمرینات خود را براساس پروتکل تمرین استقامتی با شدت 85-70 درصد ضربان قلبی بیشینه و به مدت 40 دقیقه، 3 جلسه در هفته به مدت 5 هفته ادامه دادند. نتایج نشان داد تمرین استقامتی موجب افزایش معنا‌دار میزان BDNF در هر دو گروه دختران و پسران شد (05/0>P)، ولی زمان پاسخ به آزمون استروپ، فقط در گروه پسران به‌صورت معنا‌داری کاهش یافت (05/0>P). همچنین نتایج نشان داد، تفاوت معنا‌داری بین پسران و دختران در اثرگذاری تمرین استقامتی بر زمان پاسخ به آزمون استروپ وجود نداشت (05/0P>)، اما میزان BDNF در گروه دختران به‌صورت معنا‌داری بیشتر از پسران بود (05/0>P). همبستگی بین تغییرات زمان پاسخ به آزمون استروپ و میزان BDNF در هیچ‌یک از دو گروه پسران و دختران، از نظر آماری معنا‌دار نبود (05/0P>). به‌طور کلی براساس یافته­های این تحقیق به‌نظر می­رسد تمرین استقامتی می­تواند به افزایش میزان BDNF و بهبود تمرکز منجر شود، اما در این زمینه تفاوت­هایی احتمالی بین دختران و پسران وجود دارد که نیازمند تحقیقات بیشتری است. UR - https://jsb.ut.ac.ir/article_61940.html L1 - https://jsb.ut.ac.ir/article_61940_18240514eaae7c3c5303e8a023cc16e5.pdf ER -